دانستنی ها

خودروی برقی در ایران و جهان

خودرو برقی در ایران و جهان

مقدمه خودروی برقی در ایران و جهان

چقدر در مورد خودروی برقی در ایران و جهان میدونید؟ آیا فکر می کنید که این خودروها چند دهه اخیر وارد بازار شدن؟ با من همراه باشید تا واقعیت هایی رو که تا حالا در مورد خودروهای برقی نمی دونستید رو با براتون بگم.

 

تاریخچه خودروی برقی

این آقا که در تصویر می بینید جناب “توماس ادیسون” هستند. در کنار خودروی برقی ساخت شرکتشون. نمیشه جایی از برق صحبت کنیم و اسمی از مخترع جریان برق یعنی توماس ادیسون نیاریم.

 

 

خودروی برقی در ایران و جهان
توماس ادیسون و خودروی برقی اش


خودروی برقی در ایران و جهان
خودروهای برقی 1906 میلادی


 این عکس هم که می بینید خودروهای ساخت شرکت آقای ادیسون هستند در سال ۱۹۰۶. همه هم برقی هستند و با برق کار می کنند. جالبه بدونید این عکس در خیابان منهتن آمریکا گرفته شده، جایی که ۹۶ سال بعد برج‌های دوقلوی نیویورک مورد حمله تروریستی قرار گرفت.

پس این فکر که ماشین های برقی تازگی ها اختراع شدند را از ذهنتان بیرون کنید.

در دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ دنیا دچار بحران انرژی شد. با این ذهنیت دوباره سرمایه گذاری روی خودروهای برقی بیشتر شد. در سال ۲۰۰۸ ساخت باتری ها، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت ولی مشکلاتی که اون زمان آقای ادیسون باهاشون درگیر بود هنوز پابرجاست.

“هزینه بالا،  وزن بالا، و مشکل نگهداری شارژ باتری” از جمله مشکلات ساخت این باتری ها هستند.

 

بذارید این ذهنیت رو پاک کنیم که خیلی‌ها فکر می‌کنند باتری های لیتیومی که در حال حاضر در ساخت  ماشین های برقی ازشون استفاده میشه، هیچ ضرری برای محیط زیست نداره. چون استخراج اونها یک فرایند شیمیایی بسیار سنگین هست که خیلی هم برای محیط زیست ضرر داره.

علاوه بر اون 80 درصد نیروگاه های تولید برق دنیا با سوخت فسیلی مثل نفت، گاز، و زغال سنگ کار میکنن. اگر تعداد ماشین های برقی بیشتر بشه، مسلماً تعداد این نیروگاه ها هم بیشتر میشه. این مورد هم خیلی برای محیط زیست ضرر داره.

ماشین های برقی در ایران

طبق گزارش یکی از خبرگزاری‌های  آلمان، کشور ایران چندین سال است که تحقیق روی ماشین های برقی را شروع کرده. در سال ۱۳۹۶ ماشین برقی به نام ساینای برقی ساخته شد.

اون موقع که پراید با قیمت ۲۰ میلیون تومان فروخته می شد، این خودرو قرار بود با قیمت ۷۰ میلیون تومان در ایران به تولید انبوه برسه. ولی به خاطر بالا رفتن ناگهانی قیمت خوورو تا الان که سال ۱۴۰۰ این اتفاق نیفتاده.

در حال حاضر ۱۸۰ نوع خودروی تمام برقی که توسط شرکت های مختلف ساخته شده در بازارخودرو وجود داره. این جور که به نظر میاد شرکت‌های خودروسازی دارن بیشتر روی این قضیه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ مشخص شد شرکت‌های بزرگ خودروسازی قراره ۵ تا ۱۰ سال آینده بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بر روی طرح انبوه سازی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند. ۴۵ درصد از این مبلغ را شرکت‌های چینی هزینه کردند.

بهمین خاطر هست که میگن آینده خودروسازی احتمالاً در دست چین خواهد بود.

 متاسفانه توی کشورمون با اینکه ما صادر کننده برق هستیم هنوز زیرساختهای لازم برای ساخت ایستگاه های شارژ مخصوص این خودروها فراهم نشده، در این زمینه ما خیلی عقب هستیم.

امیدوارم این تاریخچه کوتاه در مورد خودروی برقی در ایران و جهان به اطلاعات تون اضافه کرده باشه.

 

راستی چقدر با اصطلاحات خرید لوازم یدکی آشنا هستید. پیشنهاد می کنیم مقاله “اصطلاحات کاربردی برای خرید لوازم یدکی” رو بخونید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها