دانستنی ها, لوازم یدکی خودرو

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402

همه چیز در مورد دسته موتور و علائم خرابی آن 1402 در خودرو

 

مقدمه

دسته موتور که در انگلیسی به این قطعه engine mount می گن.

این قطعه بسیار مهم کارش چی هست؟

دسته موتور از چه جنسی ساخته شده؟

کجای سیستم موتور قرار میگیره؟

علائم خرابی دسته موتور چی هست؟

برای دونستن پاسخ این سوالات تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

وظیفه دسته موتور یا دسته گیربکس چیه؟

موتورهای احتراقی که با مکش تراکم و انفجار کار می‌کنند دارای لرزش های بسیار زیادی هستند. این خودروها شامل تقریبا 80 درصد کل ماشین های جهان میشن. خوب اینجا برنده اون شرکتی هست که بیشتر بتونه رفاه حال مشتری ها رو تامین کنه و لرزش ها رو کمتر کنه. دسته موتور وظیفه تحمل وزن سنگین موتور و مخصوصاً گرفتن لرزش ها رو به عهده داره. در واقع نگه دارنده موتور خودرو هست.

هر موتور معمولاً حداقل بین 3 تا 4 دسته موتور داره که از یک قسمت به شاسی خودرو و از طرف دیگه به موتور وصل میشن ولی یکی دسته موتورها در بیشتر مواقع بین گیربکس و موتور خودرو قرار میگیره.

 

دسته موتور متصل به بدنه خودرو

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402 متصل به بدنه خودرو

 

دسته موتور متصل به گیربکس

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402 متصل به گیربکس

سوال؟

شاید از خودتون بپرسید که خوب چرا موتور رو کامل به بدنه جوش نمیدن که هیچ وقت تکون نخوره و لرزش نداشته باشه. دلیلش اینه که در اون صورت هیچ وقت موتور رو نمیشه برای عیب یابی یا تعمیر از جای خودش خارج کرد و دلیل بعدی هم این هست که قسمتی از این قطعه که داریم در موردش صحبت میکنیم از پلاستیک مخصوص بسیار فشرده ساخته شده که تا حدود زیادی لرزش های شدید موتور (چه به خاطر دست اندازهای جاده ای  و چه به خاطر عمل تراکم و احتراق) رو به خودش جذب میکنه. دسته موتور از دو طرف با پیچ به شاسی و موتور خودرو وصل میشه و باید خیلی محکم در جای خودش بسته بشه.

ویدئو زیر است لرزش موتور لاکچری ترین ماشین دنیا (یا میشه گفت یکی از لاکچری ترین ماشین های جهان) رولز رویز رو ببینید که با یک سکه چطور داره لرزش موتور این خوردو رو به چالش میکشه.

 

 

 

ماشین های مختلف

این فیلم که توسط یک یوتیوبر معروف ساخته شده که ماشین های مختلف رو بررسی میکنه به طور خواسته یا ناخواسته یک قدرت نمایی از شرکت رولزرویس برای رقبای خودرو ساز محسوب میشه. یک عدد سکه کوچک به حالت ایستاده دقیقا در وسط موتور و زیر کاپوت قرار داده و سپس چن دتا گاز پی در پی داده میشه که نشون دهنده مقدار لرزش موتور در زمان بالا رفتن دور موتور هست. اتفاقی که میفته اینه که سکه کوچک فقط یک مقدار در جای خودش تکون میخوره ولی تعادل اصلی اون به هم نمیخوره و سکه در همون حالت ایستاده ثابت میمونه. وقتی دقیقا روی موتور اینقدر لرزش خفیفی داشته باشه پس قطعا کسایی که در کابین خودرو نشستن هیچ گونه لرزشی احساس نمی‌کنند.

 

دسته موتور دو تا وظیفه بر عهده داره. اول نگه داشتن موتور خودرو سر جای خودش، دومین وظیفه اون گرفتن ارتعاشات شدید موتور هست. اگر دسته موتور نبود تمام ارتعاشات و لرزه های موتور یکجا وارد کابین رانندگی می شد. دیگه هم نمی شد توی ماشین بشینی.

چدن

چدن

 

دسته موتور

محل قرارگیری دسته موتور

 

 

notify  خرید دسته موتور خودروهای چینی از چین یدک :

 

علائم خرابی دسته موتورها

لرزش های غیر طبیعی یکی از واضح ترین دلایلی هست که میشه به خراب بودن یا پاره شدن دسته موتور ها شک کرد. چون معمولاً خرابی دسته موتورها موجب پارگی قسمت پلاستیکی این قسمت میشه.

در ادامه علائم خرابی دسته موتور رو با هم بررسی می‌کنیم.

  • بد جا رفتن دنده از نشانه های واضح در خرابی دسته موتور پایین که به گیربکس وصل می‌شه هست.
  • پایین رفتن سطح موتور نسبت به جای قبلی هم میتونه یکی از نشانه های خرابی یکی از دسته موتورها باشه.

یادتون باشه از این علائم که گفته شد حداقل 2 مورد رو باید به وضوح ببینید تا نسبت به خرابی دسته موتور شک کنید. موارد گفته شده باید حتماً توسط یه مکانیک یا فرد متخصص بازدید بشه پس لطفاً اگر تخصصش رو ندارید اقدام به هیچ کاری نکنید.

یه جور مثل متاستاز سرطان می مونه که به قسمت های مختلف بدن سرایت می کنه. برای دسته موتور دقیقاً این جمله صدق می کنه.

 

علائم خرابی دسته موتور

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402

 

موتور و خرابی دسته موتور

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402

 

دسته موتور و علائم خرابی آن 1402

این مورد هم خیلی واضح میشه گفت که هر کاری که باعث فشار زیادی به موتور میشه باعث خرابی دسته موتورها میشه. عمر مفید این قطعات بین 5 تا 7 سال هست، پس اگر زودتر از این مدت خراب شد بدونید که رانندگی خودتون خیلی خوب نبوده‌ که باعث فشار به این قطعات شده.

دلایل خرابی دسته موتورها شامل موارد زیر میشن:

سرعت بالا در دست اندازها

تیک آف کردن یا گازهای ناگهانی برای شروع حرکت خودرو

تنظیم نبودن سیستم تعلیق و جلوبندی

پس این کارها رو انجام ندید تا دسته موتورهای ماشینتون دیرتر خراب بشه.

اما یک مورد دیگه در مورد دسته موتور و علائم خرابی آن این هست که شما به یه مکانیک غیر متخصص مراجعه کنید و در زمان تعویض این قطعه رو درست جا نندازه. که در نتیجه باعث میشه خیلی زود همون دسته موتور دوباره خراب بشه. چون دسته موتور چیزی نیست که به این راحتی خراب بشه. مخصوصاً اگه یک بار تعویض شده باشه. در ضمن این قطعه قابل تعمیر نیست و حتماً باید عوض بشه.

 

تولید دسته موتور در ایران

تا چندی پیش برخی از تولید کنندگان و شرکت های ایرانی فقط دسته موتور خودروهای تولید داخل رو می‌ساختند اما چند سالی هست که به دلیل بالا رفتن تیراژ فروش خودروهای چينی، ماندگاری و طول عمر این خودروها.،تولید دسته موتور خودروهای چينی هم توسط این تولید کنندگان داخلی شروع شده. جالبه که حتی برخی دسته موتور ها که به دلیل پایین بودن امکانات و تکنولوژی امکان ساختش در ایران نیست.

بوش دسته موتور و علائم خرابی آن

قسمت لاستیکی یا همان بوش دسته موتور در ایران ساخته میشه. کیفیت ساخت دسته موتورهای ایرانی متوسط ولی قیمت های مناسبی دارند. متأسفانه به دلیل اینکه خودروسازان داخلی ذهنیت بسیار بدی برای مردم کشورمون از کیفیت محصولات خودروسازی ایرانی به جا گذاشتن، خیلی از تولید کنندگان و شرکت های داخلی که قطعات خودرو با کیفیت خوب هم تولید می‌کنند مجبور هستن کالای ایرانی رو در بسته بندی خارجی وارد بازار کنند.

قضیه اونجایی ناراحت‌کننده تر میشه که خیلی مواقع از ترس فروش نرفتن اجناسشون حتی نمیتونن اسم ایرانی روی محصول بزارن بلکه اسم و برند کالا رو هم انگلیسی در نظر میگیرن تا مصرف کننده ایرانی باور کنه با یک کالای خارجی طرفه. در صورتیکه خیلی از همین قطعاتی که در ایران ساخته میشه کیفیت خوبی هم داره و حتی از نمونه های خارجی خودش بهتره.

دسته موتور ها در دسته لوازم مصرفی خودرو قرار نمی‌گیرند ولی به مرور زمان و بالا رفتن مقدار پیمایش خودرو دچار استهلاک میشن و در بیشتر مواقع باعث پاره شدن بوش دسته موتور (لاستیک ضخیمی که باعث گرفتن لرزش های دسته موتور و حفظ تعادل میشه) می‌شوند. خرابی دسته موتور فاجعه زمانی اتفاق میفته که به خاطر بی اهمیتی مالک خودرو نسبت به تعویض دسته موتور خراب، موتور خودرو شکل دِفورمه میگیره و وقتی درب موتور رو باز می کنید، می‌بینید که موتور نسبت به یک جهت کج شده و این بسیار خطرناکه چون ممکنه در طول حرکت لوله ها و اتصالاتی که به موتور وصل شدن صدمه جدی ببینند.

 

 

توصیه می کنیم مقاله “واشر سرسیلندر و دلایل واشر زدن خودرو” رو هم از دست ندید.

دسته موتور و علائم خرابی آن یکی از اجزای مهم و حیاتی موتورهای داخل سواری‌ها و خودروهای کامیونی است. این قسمت از موتور وظیفه‌های بسیاری از جمله کنترل گاز، تنظیم چرخش موتور و ارتباط با سیستم‌های کنترلی را بر عهده دارد.

در این ادامه به بررسی ویژگی‌ها و علائم خرابی دسته موتور می‌پردازیم.

دسته موتور (همچنین به عنوان گاز‌گیر یا ترمز گاز شناخته می‌شود) در داخل خودرو قرار دارد و نقش مهمی در کنترل میزان سوخت و تنظیم چرخش موتور ایفا می‌کند.

این دسته باعث تنظیم میزان گاز وارد به موتور می‌شود که در نتیجه باعث ایجاد توان و سرعت خودرو می‌شود.

همچنین دسته موتور و علائم خرابی آن 1402

دسته موتور در فرآیند ترمز کردن نیز نقش دارد و با کاهش ورود گاز به موتور، توان موتور به تدریج کاهش می‌یابد و خودرو کم‌کم کند می‌شود.

 

خرابی‌های ممکن در دسته موتور می‌تواند به عنوان علائم و نشانه‌های خاصی در خودرو مشاهده شود:

کندی در واکنش دسته:

اگر دسته موتور به طور ناگهانی کند یا سرعت پاسخگویی آن کاهش یابد، این ممکن است به مشکل در مکانیزم دسته یا سیستم کنترل موتور اشاره داشته باشد.

تنظیم ناپذیری گاز:

اگر دسته موتور به طور صحیح نتواند میزان گاز را تنظیم کند و موتور به‌طور نامناسب به سیگنال دسته واکنش نشان می‌دهد، ممکن است مکانیزم دسته دچار مشکل باشد.

اختلال در ترمز گاز:

اگر دسته موتور در فرآیند ترمز کردن به‌طور صحیح عمل نکند و گاز به‌طور نامناسب به موتور وارد شود، ممکن است این مشکل به خطا در سیستم ترمز گاز دسته اشاره داشته باشد.

صداهای غیرعادی:

در صورتی که دسته موتور صداهای غیرعادی مانند صدای تیک‌تیک یا دسته‌ای زنگ زنان ایجاد کند، ممکن است مکانیزم دسته خراب یا کمی به طرز نامطلوبی جابجا شده باشد.

چراغ‌های اخطار:

برخی از خودروها مجهز به سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که در صورت خرابی دسته موتور، چراغ‌های اخطار را روشن می‌کنند. اگر چراغ‌های اخطار مرتبط با دسته موتور روشن شد، این به وجود مشکل اشاره دارد.

دسته موتور به‌عنوان یک اجزای مهم کنترلی در خودرو، نقش بسیار حیاتی در عملکرد صحیح موتور و تجربه رانندگی دارد.

اگر در هنگام استفاده از دسته موتور هر گونه نشانه غیرعادی یا خرابی دسته موتور و علائم خرابی آن 1402 مشاهده کنید، بهتر است به تعمیرکار ماهر مراجعه کرده و مشکل را تشخیص و رفع کنید تا عملکرد ایمن و بهینه خودرو حفظ شود.

در بسیاری از موارد، مشکلات دسته موتور قابل تعمیر و بازسازی هستند. اما اگر خرابی به حدی جدی باشد که تعمیر مقرون به صرفه نباشد، ممکن است نیاز به تعویض کامل دسته موتور باشد.

همچنین

تعویض لوازم یدکی دسته موتور و علائم خرابی آن 1402 نیز باید با استفاده از قطعات اصلی و معتبر انجام شود. لوازم یدکی اصلی با دقت به مشخصات فنی و استانداردهای تولیدکننده ساخته شده‌اند و از عملکرد بهتری برخوردار می‌کنند.

 

4.8/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید ورزی

جالب و کاربردی بود . هر موقع تخفیف دسته موتور جک جی 5 گذاشتید خبرم کنید

دانشور

چقدر عالی. چه توضیحات کاملی تا حالا تو هیچ سایتی توضیحات به این دقیقی در مورد دسته موتور نخونده بودم👌👌👌👌