لوازم یدکی خودرو, دانستنی ها

واشر سرسیلندر و دلایل واشر زدن خودرو

سیلندر-و-واشر-سرسیلندر

مقدمه

واشر سرسیلندر چی هست؟ مطمئنم چه راننده و ماشین باز باشید چه نباشید این کلمات و زیاد شنیدی: “ماشین واشر زده یا واشر سوزونده یا آب و روغن قاطی کرده” . با ما همراه باشید تا با این اصطلاحات آشنا بشید.

 

ویدیو

 

واشر سرسیلندر

جنس واشر سرسیلندر از پنبه نسوز، فولاد و مس هست. قیمت خیلی بالایی نداره ولی هزینه تعویض خیلی بالاست چون باید کل مجموعه موتور و بلوک سیلندر باز و بسته بشه.

تو زبان انگلیسی اسمش “هد گسکت” هست.

تو زبان فارسی بهش میگن “سرسیلندر”.

واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر

وظیفه‌اش فقط یه چیزه: “حفظ پلمپ بودن بلوک سیلندر برای اینکه هیچ چیزی بهش نفوذ نکنه. “

برای توضیح بهتر، اول باید فرق سیلندر و سرسیلندر رو بدونید.

 

به این می گن سیلندر یا بلوک سیلندر.

سیلندر یا بلوک سیلندر
سیلندر یا بلوک سیلندر

این هم سر سیلندر هست که روی سیلندر قرار می گیره.

سر سیلندر
سر سیلندر

بین این دو تا واشر سرسیلندر قرار می گیره.

سیلندر - سر سیلندر - واشر سرسیلندر
سیلندر – سر سیلندر – واشر سرسیلندر

در مجموعه سیلندر یه سری فعل و انفعالاتی انجام می شه تا موتور کار کنه و ماشین بتونه حرکت کنه.

اگه کوچکترین نشتی از داخل به بیرون یا از بیرون به داخل سیلندر اتفاق بیفته معنی این میشه که واشر سرسیلندر سوخته. متاسفانه اگه این اتفاق افتاد دیگه اون سیلندر، سیلندر سابق نمیشه و بهترین کار تعویض هست نه تعمیر.

امروزه بلوک سیلندر ها را سبک‌تر و از آلیاژ های مخصوص تری می سازند.

وقتی میگن “واشر سرسیلندر سوخته” منظورشون این نیست که واشر آتیش گرفته. معنیش این میشه که حرارت بیش از اندازه باعث دفرمه شدن این واشر شده و پلمپ سیلندر باز شده.

چه چیزهایی باعث سوختن واشر سرسیلندر میشه ؟

داخل مجموعه موتور و سیلندرها هر  لحظه با گردش آب و روغن خنک سازی اتفاق می‌افته.

هر اتفاقی که توی خنک شدن این مجموعه اختلال ایجاد کنه می تونه باعث سوزوندن واشر بشه.

مثلاً بالا رفتن بیش از حد آمپر خودرو و عدم توجه به اون. پس همیشه حواسمون به صفحه آمپر باشه.

  • گرمای بیش از حد هوا مخصوصاً در تابستان و در ترافیک.
  • کم بودن آب رادیاتور یا کم بودن و نشتی روغن.
  • استهلاک این واشر هم می تونه باعث قاطی شدن آب و روغن بشه.

نکته مهم این هست که تعویض واشر سرسیلندر کار هرکسی نیست و باید حتماً یه مکانیک حرفه ای و با تجربه این کار رو انجام بده.

از کجا بفهمیم ماشین واشر زده؟

  • گرم شدن غیر طبیعی موتور یا مثلاً آمپر همیشه رو به بالا باشه.
  • دیر روشن شدن خودرو و بد کارکردن موتور.
  • مشاهده حباب در رادیاتور.
  • خروج دود سفید یا دود و آب از اگزوز.
  • کم شدن توان خودرو.

این نکته رو هم بگم که سوختن واشر سرسیلندر تو یه لحظه اتفاق نمی افته. پس هر کدوم از این علائم را دیدید حتماً به مکانیک یا نمایندگی مراجعه کنید تا از خرج میلیونی جلوگیری کنید.

 

توصیه می کنیم مقاله “دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو” هم مطالعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها