دانستنی ها

شباهت بدن انسان و خودرو

شباهت بدن انسان و خودرو

مقدمه شباهت بدن انسان و خودرو

این حجم از شباهت برای من که قابل باور نیست اصلاً بیشتر که بهش فکر می کنم به نظر میاد طراحی خودرو را از نوع کارکرد بدن انسان الهام گرفتن. تا حالا به این فکر کردید که شباهت بدن انسان و خودرو چی هست؟

بررسی شباهت بدن انسان و خودرو

در خودرو قطعه ای هست به نام “ای سی یو” که به تمام قسمت های برقی خودرو فرمان میده. معادل آن در بدن انسان میشه مغز، که به تمام قسمت های بدن انسان دستور میده اما بسیار دقیق‌تر از “ای سی یو”.

 

 

ecu
ECU
مغز
مغز

 

سیستم عصبی بدن از مغز به تمام قسمت های بدن می روند و دستوراتی که مغز میده رو به تمام قسمت ها منتقل می‌کنند. همچنین هر چیزی که ما لمس می کنیم اون حس رو به مغز می رسانند. معادل سیستم عصبی رو میشه سیم کشی خودرو در نظر بگیریم. که دستورات کابین راننده رو به تمام قسمت های ماشین منتقل می‌کنه.

چراغ ها میشن چشم های خودرو که اگر نباشن در شب 10 متر هم نمیشه رانندگی کرد.

 

چراغ
چراغ
چشم
چشم

 

سیستم تعلیق که شامل پلوس، سیبک، دیسک چرخ و چرخ های خودرو هستند رو میشه با دست و پاهای خودمان مقایسه کرد.

 ماشین های آفرودی و کوهستانی دقیقاً مثل آدم های قوی هیکل و بدنساز هستند که اونا هم سیستم تعلیق یعنی بازوها و پاهاشون خیلی قدرتمنده.

 قلب تپنده خودرو میشه همون موتور که قدرت را به قسمت‌های دیگر پمپاژ می کنه. موتور میشه همون قلب خودمون که خون رو به تمام بدن پمپاژ میکنه.

 

موتور
موتور
قلب
قلب

 

سوخت خودرو رو میشه هم با غذای خودمون و  یا با جریان خون که باید همیشه در بدن در جریان باشه مقایسه کرد.

سیستم دود، اگزوز و کاتالیزور را میشه دستگاه گوارش معده و روده خودرو در نظر بگیریم.

 خودرو هم مثل ما نیاز به اکسیژن تمیز و تصفیه شده داره که باعث خنک شدن موتور بشه. ریه ها در خودرو میشن همون فیلتر های هوا که وظیفه آن تصفیه اکسیژن و رساندن آن به سیستم موتوری خودرو هست.

جالبه که علاوه بر اکسیژن، خودرو  هم مثل خودمون تشنش میشه و به آب نیاز داره و اگه مقدار آب موجود در سیستم خودرو کم بشه واشر میزنه که مثلاً میشه همون سکته مغزی یا کسی که از تشنگی تا حد مرگ بره.

مرگ

سخن پایانی

البته تفاوت هایی هم بین سیستم کارکرد بدن انسان و سیستم خودرو وجود داره. ولی در این مطلب ما بیشتر خواستیم شباهت ها رو به شما توضیح بدیم.

می خوام بهتون بگم که همونطور که ما خودمون به توجه نیاز داریم، به آب و غذا نیاز داریم، باید به خودمان برسیم، خودرو هم واقعا نیاز به رسیدگی داره، سرویس‌های دوره‌ای، تعویض به موقع لنتها، تسمه ها و غیره اینها چیزهایی هستند که ماشین ما همیشه نیاز داره. امیدوارم همیشه حال خودتون و ماشین تون خوب باشه.

 

 

راستی مقاله ” کاهش مصرف سوخت با چند روش ساده” حتماً لازمت میشه پس از دستش نده.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

خوب