دانستنی ها

دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو

دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو

مقدمه دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو

دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو چیزی نیست که به راحتی تشخیص داد. بعضی وقتا حرص آدمو در میاره انگار ماشین جون نداره که راه بره. در این مقاله از این دلایل رو بررسی می کنیم.

 

فیلتر هوا

هر وقت ماشین اصطلاحاً زور میزنه و قدرت موتور  پایین اومده، اول میرن سراغ فیلترهای هوا.

فیلتر ها دقیقاً مثل ریه کار می‌کنند و اکسیژن رو تصفیه و به موتور خودرو می رسانن.د حالا اگه این فیلترها را  به موقع عوض نکنیم ریزگردها که روش نشستن، باعث میشن اکسیژن مناسب به موتور نرسه. در نتیجه عمل احتراق در موتور به سختی انجام میشه و موتور قدرت لازم برای حرکت نداره.

فیلترهای خودرو

فیلترهای خودرو

اینایی که گفتم در واقع ساده ترین و کم خرج ترین مشکل قدرت موتور بود در کل ده قسمت باید چک بشه تا دقیقاً بفهمیم چرا موتور خودرو کم قدرت شده.

دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو

سیم گاز

مورد بعد که بازم کم خرج هست و میتونه باعث این اتفاق بشه شل شدن سیم گاز هست.

این سیم از یک طرف به پدال گاز و از طرف دیگه به سنسور گاز که نزدیک موتور هست وصل میشه. این سیم هم اگر شل بشه، باز هم باعث این اتفاق میشه.

سیم گاز

سیم گاز

پمپ بنزین

بعد از اون سیستم سوخت‌رسانی و خروجی دود هست که باید چک بشه. فیلترهای پمپ بنزین و خود دستگاه پمپ بنزین تو این مرحله باید بررسی بشه وقتی میگن با باک خالی رانندگی نکنید یکی از مهم‌ترین دلایلش همینه.

چون در این شرایط پمپ بنزین آشغال‌های باک را  وارد موتور می کنه و حتی باعث خراب شدن انژکتورها و سوپاپ ها میشن.

پمپ بنزین

پمپ بنزین

کاتالیزور

در خودروهای جدید که کمتر هوا را آلوده می‌کنند یکی از قسمت های گران قیمت و مهم خودرو  کاتالیزور هست. داخل کاتالیزور یه سری فیلترهای سرامیکی و گرانقیمت هستند که باعث میشه خروجی دود را  تا حد ممکن تصفیه و خارج کنند. در نتیجه مواد سمی کمتری هم وارد محیط زیست بشه. حالا اگر این سیستم خروجی دود خراب بشه اون مواد سمی به خوبی از خودرو خارج نمی‌شن و این مورد یکی از دلایل کم شدن قدرت موتور خودرو هست.

کاتالیزور

کاتالیزور

شمع خودرو

شمع خودرو باعث جرقه و احتراق داخل سیستم موتور میشه. چهار عدد شمع که مستقیم روی کارکرد موتور خودرو تاثیر دارند و خرابی اونا یا دیر عوض کردنشان دلیل دیگه ای هست که حتماً تو این شرایط باید بررسی بشه.

زمان عوض کردن شمع و وایر شمع معمولاً هر ۲۰ هزار کیلومتر است.

شمع خودرو

شمع خودرو

علل دیگر کاهش قدرت موتور خودرو

به غیر از این موارد مشکلات سیستم انژکتور و موتور هم آخرین مورد هستند که باید در این شرایط چک بشن.

بیشتر بخوانید: واشر سرسیلندر و دلایل واشر زدن خودرو

4.4/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا

زور ماشین جک j5 کم شده، طول میکشه تا سرعت بگیره، چراغ چکش هم روشنه. لطفا راهنمایی بفرمایید

مدیرسایت

با سلام به شما بابت تاخیر در پاسخ گویی عذر خواهی میکنم. میتونه دلایل زیادی داشته باشه. اول باید بگید ماشینتون دنده دستی هست یا اتوماتیک اگه دنده دستی باشه باید ببنید چند کیلومتر پیمایش داشته و آخرین باری که دیسک و صفحه کلاچ ماشین عوض شده کی بوده؟ موردهای دیگه مثل بررسی شمع و وایر شمع و حتی تعویض فیلترها در شتاب ماشین تاثیر بسیار زیادی داره.